Bättre kavlité förr!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

2meterhansson
Obotlig alkoholist

Bättre kavlité förr!

Post by 2meterhansson »

on 06/07/2007 at 11:48:45, grr wrote:Är de skönare att göra annat på också? [/quote] Man kan även snyta sig i dom, det har jag en kompis som gjort i sina svärföräldrars säng Image
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

on 06/08/2007 at 07:58:16, grr wrote:Hmm... Ursäkta, jag glömde bort att du aldrig fått möjlighet till vad jag syftade på. Särskilt inte på gamla 1900-tals lakan... Image [/quote]

nej, inte på sådana lakan. Förmodar att det är samma för dig.
Last edited by Långis on 08 Jun 2007, 09:15, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad

Bättre kavlité förr!

Post by lumberjack »

on 06/07/2007 at 02:10:46, Långpanna wrote:På auktioner brukar jag alltid hålla utkik efter gamla lakan från början av 1900-talet. De är ofta broderade och har en insydd spets och tyget är av högsta kvalitet, tjock och jäkligt slitstarkt.
Tyvärr är fler ute efter dessa lakan och priset sticker ofta iväg så jag ligger fortfarande på mina skitlakan a´la 2000-tal.

Till och med något så enkelt som lakan var bättre förr. Var uppe hos grannen nyss och han visade lite arvegods han just fått, bland annat en hel hög med sådana lakan. Till lakanden hade han fått en krustång som man ska använda till att krusa de snören som man binder ihop ändarna på örngotten med. Otroligt! Vem krusar sina örngott idag?

Dagens lakan är dessutom helt omöjliga för att inte säga onödiga att stärka.

Lite lakansporr: http://www.tradera.com/Tva_jattefina_la ... n-41894328 [/quote]Det är klart att det finns hederliga bomullslakan att köpa om letar lite. Ungefär tre minuter på nätet räcker.

http://www.lavendela.se/Lakan.htm

Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar. Du verkar vilja ha riktigt hög kvalitet på de produkter du köper, men det ska även vara riktigt billigt. Men vill du ha handvävda lakan a´la tidigt 1900-tal så finns det, men det kostar. Nöjer du dig med serieproducerade finns riktigt billiga. Det kapitalistiska systemet styrka, det finns produkter för alla tycken och smak. Det är bara att välja vilka proiriteringar man vill göra. Motsatsen är planekonomi och då väljer någon annan åt dig, kvaliteten är obefintligt och utbud finns inte.
Jungbacka Erik
Site Admin

Bättre kavlité förr!

Post by Jungbacka Erik »

on 06/08/2007 at 11:42:49, grr wrote:Aha, på några andra lakan då? Personligen för jag inte statistik över från vilket år det lakan på vilket den sysselsättning vi samtalar om är producerat, kan inte känna att jag har det som någon högre prioritet vid dessa specifika tillfällen... [/quote]Fast egentligen skulle väl du ha varit en fläck på lakanet grr Image

Edit: Kan ju också konstateras att det var bättre kvalitét på inläggen förr också Image
Last edited by Jungbacka Erik on 08 Jun 2007, 19:05, edited 1 time in total.
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

on 06/08/2007 at 11:42:49, grr wrote:Aha, på några andra lakan då? Personligen för jag inte statistik över från vilket år det lakan på vilket den sysselsättning vi samtalar om är producerat, kan inte känna att jag har det som någon högre prioritet vid dessa specifika tillfällen... [/quote]

Naturligtvis, men jag är fuktansvärt dålig på att bädda så oftast ligger lakanet inklämt mellan väggen och sängen...

on 06/08/2007 at 16:48:04, LumberJack wrote:Det är klart att det finns hederliga bomullslakan att köpa om letar lite. Ungefär tre minuter på nätet räcker.

http://www.lavendela.se/Lakan.htm

Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar. Du verkar vilja ha riktigt hög kvalitet på de produkter du köper, men det ska även vara riktigt billigt. Men vill du ha handvävda lakan a´la tidigt 1900-tal så finns det, men det kostar. Nöjer du dig med serieproducerade finns riktigt billiga. Det kapitalistiska systemet styrka, det finns produkter för alla tycken och smak. Det är bara att välja vilka proiriteringar man vill göra. Motsatsen är planekonomi och då väljer någon annan åt dig, kvaliteten är obefintligt och utbud finns inte.
[/quote]

hrm.. det bidde politik av det hela? För mig handlar det om nostalgi och en längtan efter svunnen tid.

Men naturligtvis vill man komma billigt undan och spara pengar. Även du drömmer nog om att göra det stora klippet nån gång.
Men tack för länken. Där fanns det fina linnelakan, precis så som jag vill ha dem. Dock är det inte frågan om nytillverkade lakan, utan begnade gamla dito-
Last edited by Långis on 08 Jun 2007, 19:25, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist

Bättre kavlité förr!

Post by Eddie »

on 06/08/2007 at 19:17:25, Långpanna wrote:Även du drömmer nog om att göra det stora klippet nån gång. [/quote]

Tvekar inte en sekund på att alla minst en gång om dagen drömmer sig bort från den tråkiga vardagen. Långt bort till en auktion djupt inne i den småländska skogen. Där de kan ropa in 10 gamla fina sidenlakan med broderier och spets för en tia... eufori..
Långis

Bättre kavlité förr!

Post by Långis »

men det var ju jäkulen vad samtalsämnet skulle komma att hamna i min sängregion nudå. Klipper samtalet här.
Post Reply