grr wrote:Nja, recensioner kan vara till stor hjälp när folk ska välja ut vilka filmer som är värda att gå och titta på, för det är ju inte gratis med bio. Det kostar tid också. Recensenter är professionella och recenserar utifrån en rad olika grunder och gör det ofta bra. Sen finns det vissa recensenter jag föredrar att lyssna till förstås och vissa jag inte respekterar alls, då jag tycker de har helt fel. Precis som i politiken.
Hade tänkt att skriva det recensioner kan ju vara en bra ledstjärna ibland. Fast jag skrev inte det för att om recensenten inte gillar filmen så återberättar han den inte rättvist.
Ta fyllot på Expressen som brukar recensera filmer i någon TV-tablå som vi har ibland. Han gillar jag inte alls. Om han ger någon film dåligt betyg så gör han som du skriver ett par rader att den är skit, man får inte ens veta vad den handlar om.
Sedan så finns det ju bra recensenter också självklart. Han, Orvar, som höll i det där programmet på SVT, "Filmkrönikarn" gillade jag. Han var helt okej. Fast jag tycker fortfarande att det är bättre att skriva lite vad filmen handlar om. Då kan man bilda sig en egen uppfattning, därför gillar jag inte film- och musikrecensioner speciellt mycket.