Kultur!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

Jungbacka Erik wrote:Tog man bort barnbidraget och subventionerade dagisplatser hade inte en lågavlönad förälder råd att jobba. Eller har du lösningen på det också?
Se där,en som tog åt sig! Image
Jungbacka Erik
Site Admin

Kultur!

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:Det där jävla barnbidraget kommer alltid upp när man diskuterar försörjningspolitik så det är lika bra att, som du säjer, förekomma.
Jag skulle gärna se att man tog bort barnbidraget och alla andra bidrag, en dagisplats t.ex. subventioneras med runt 9000 i månaden. Totalt vansinne, och leder bara till att det inte finns några alternativ vad gäller barnomsorg.
Kan hålla med till viss del, skaffar man barn ska man ju ta hand om det. Men då måste man ju ha råd att kunna vara hemma med, det är ju inte alla som har det. Fast min morsa gick ned i arbetstid när hon fick barn för att kunna ta hand om oss. Hon ville inte lämna oss till något dagis. Det gick ju, hon hade ju inget högavlönat jobb direkt så visst går det om man vill. Dock så är det kanske skillnad idag, jag vet faktiskt inte. Men jag är lite emot att alla ungar går på dagis som till stor del är subventionerad. Medan föräldrar som stannar hemma måste få det att gå ihop på annat sätt. Fast visst talade alliansen om att de skulle komma alternativ så att man skulle kunna stanna hemma och få en slant för det? Eller är jag ute och cyklar?
rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

on 12/12/2007 at 23:20:30, Jungbacka Erik wrote:Ja. Bortsett från att mina barn inte går på dagis då förstås. Skolan är ju förstås gratis... Hur är det med den då? Får den vara kvar i sin nuvarande form? [/quote]

Nej,där skall bara barn gå som har föräldrar som tjänar öfver miljonen Image

Också egna företagares förstås,oavsett vad de tjänar...
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

De 9000 som dagisplatserna subventioneras med gör ju att man i stort sett tvingas ha sina barn på dagis, alltså låta sina barn bli uppfostrade i statens regi.
Bättre vore väl då att ge familjerna de 9000 kronorna så fick man själv avgöra hur man skulle ta hand om sina barn.
Skolan skall däremot vara avgiftsfri och dessutom skall skolan få mycket mer resurser än vad som ges idag. det är skillnad på utbildning i statens regi och uppfostran i statens regi.
Jungbacka Erik
Site Admin

Kultur!

Post by Jungbacka Erik »

on 12/13/2007 at 09:16:42, Josey Wales wrote:Bättre vore väl då att ge familjerna de 9000 kronorna så fick man själv avgöra hur man skulle ta hand om sina barn. [/quote]Ett bidrag då med andra ord Image
rex
Levertransplanterad

Kultur!

Post by rex »

on 12/13/2007 at 22:06:59, Jungbacka Erik wrote:Ett bidrag då med andra ord Image [/quote]

Nä,vet du vad...en skattesänkning är inte samma som ett bidrag,det märks att du inte är Svensk,då hade du också varit allergisk mot bidragssamhället Image
Jungbacka Erik
Site Admin

Kultur!

Post by Jungbacka Erik »

Man tar alltså bort ett bidrag och sänker istället skatten för dom som annars skulle ha fått det bidraget så ser allt mycket snyggare ut i statistiken Image
ozzman
Levertransplanterad

Kultur!

Post by ozzman »

on 12/13/2007 at 22:06:59, Jungbacka Erik wrote:Ett bidrag då med andra ord Image [/quote]
Nej, nej.
Det är en möjlighet att själv välja vilken barnomsorg man vill ha istället för att tvingas in i statens fålla.
Som rex skriver så skulle det kunna funka som ett skatteavdrag och att man sedan får betala det riktiga priset för den omsorg man väljer, vilket inte skall förväxlas med bidrag.
Post Reply