Lonely riders COVER(?)

Diskutera Låtarna
Post Reply
E-M
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by E-M »

Vet inte om någon visste detta men Eddies Lonely riders är en nog cover. Jag gillar 50-60-tals musik väldigt mycket och fick höra denna låten http://www.youtube.com/watch?v=pY-rPDwzM9M

Visst, de är kanske inte EXAKT likadana om man jämför. Eddie har lagt till lite eget och tagit bort lite. Men visst påminner de starkt om varandra? Så den måste nog klassas som en cover. Eddie måste ju i alla fall ha fått inspiration från låten "Apache" med The Shadows.

Lite roligt när man upptäcker sådant här Image
overkill
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by overkill »

Låter helt klart som det, ja. Intressant!
Tackar för upplysningen!

Kan nog finnas fler covers utspridda och insmugna på hans kassetter, men efterdom det inte står några låtskrivar-credits på nån av dem (jag menar bara hans egna band som han sålde på Postorder nu alltså) så förutsätter man ju att Eddie ska ha skrivit allt.
Enligt vad jag hört, så är anledningen (åtminstonde en av dem) till att han gjorde på detta viset, att man då måste betala en viss avgift till NCB - dom som ser till att artisterna får sina royalties. Spelar man in en cover och ger ut, måste man betala lite för det, som jag förstått det. Så Eddie struntade antagligen i detta avsiktligt så att säga för att slippa betala avgifterna, och sen så sålde ju banden i och för sig inte i några miljon-upplagor heller om man säger så. Detta gäller dock inte om man bara spelar nån cover live.

Andra covers på hans kassetter är Bonna Boogie (som finns på Jubelidioterna), heter egentligen heter Guitar Boogie och gjordes av Arthur Smith redan 1945. Det var f.ö. jag som "upptäckte" detta då den låten med Arthur spelades i Ring så spelar vi en Lördags-morgon. Image
Alpens Ros som finns på Dubbelidioterna är The Violents gamla hit. Dem blev väl mest kända som Jerry Williams kompband, men hade en egen karriär också. Sen ska Rockabilly Boogie vara en cover också, men just nu minns jag varken på vilket band den finns eller vem som gjort den. Ska forska lite i det.

Nån som kommer på fler? Image
Last edited by overkill on 14 Feb 2009, 02:07, edited 1 time in total.
errrol
Obotlig alkoholist

Lonely riders COVER(?)

Post by errrol »

den var lik
overkill
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by overkill »

Johnny Burnette var det jag tänkte på ja...det är möjligt att det inte är en renodlad cover så att säga, Eddie la ju till och ändrade en del ibland. Men den är klart lik och har samma titel så jag skulle klassa det som cover även om det är gränsfall kanske. Jag ska ha låten med Burnette nånstans, kan ladda upp den vid tillfälle om nån vill höra.

Flickorna i Småland på Radio Abonnerad är en annan cover, gjordes av Delta Rhytm Boys (tror de hette så), men har spelats in av andra också vill jag minnas. Jag ska ha även denna nånstans.

"Dalen" på Bonnatwist kan jag nästan svära på att jag hört med några andra, men är ej hundra på detta...
Har fått för mig att det kan vara Sven-Ingvars men jag kan ha blandat ihop det också.
Nån som vet nått om det?

Är det nån specifik låter du tänker på med Shadows som påminner om Skyrider eller bara gruppen i allmänhet.
I en radio-interljuv från ca 79 med Eddie tycker programledaren att Love´s On The Run påminner om Phil Spectors produktion. Spector var en framgångsrik producent på 60 och 70-talet, skrev låtar och producerade låtar med flera grupper och artister, bl.a The Ronettes och senare Ramones för att nämna några. Blev känd för sin sätt att producera och ljudbilden han fick fram kallas ofta för "The Wall Of Sound".
Eddie håller med programledaren, men tycker att Spectors ljudbild är väl stor ibland så dem fick ta ner den något. Lite off-topic kanske, men ändå intressant.
Last edited by overkill on 14 Feb 2009, 16:34, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by E-M »

Overkill:

Nej, nej. Flickorna i Småland är en gammal låt som skrevs av Karl Williams 1912. Men det stämmer att Delta Rhythm Boys också har spelat in den.

Här är "Rockabilly boogie" med Burnette http://www.youtube.com/watch?v=0JBkbxdwor0.

Edit: Jag kan inte dra mig till minnes att jag har hört "Dalen" från någon annan än Eddie. Men det trodde jag ju med "Lonely rider" också först så man vet aldrig Image
Last edited by E-M on 14 Feb 2009, 15:15, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by overkill »

Jaha ok...väldigt gammal låt om den är från 1912. Finns den inspelad med Karl Williams också, om det överhuvudtaget gick att spela in nått vid den tidpunkten ?
E-M
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by E-M »

Det vet jag faktiskt inte, kan inte hitta så mycket info om Karl Williams. Det enda jag kan finna är det som står på wikipedia. Här hitta jag lite också men det står inte mycket om vem han var http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Filmda ... v=OVERVIEW.
uy
Levertransplanterad

Lonely riders COVER(?)

Post by uy »

on 02/18/2009 at 17:40:51, Guitar Johnny wrote:Jag lyckas inte hitta någon av dem på youtube, så jag kan inte jämföra.

Jag har för mig att någon för ganska längesedan skrev i en tråd här på Meduzaland att han tyckte "Popping up" från "Första försöken" var lik en annan låt. [/quote]

Jag har för mig att det nämnts här på forumet att "Popping up" ska komma från någon film från 60-talet. Men jag minns inte riktigt var jag läste det.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply