Eddie = Sveriges rockkung

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
rockabillyhoodlums
Periodare

Post by rockabillyhoodlums »

Eddie Meduza är den mest inflytelserika kraften i Svenska rock musikens historia och en omvälvande kraft mellan olika kulturer. Om moderna mainstrem Rockabilly band inte lärt sig av kompet i "Gasen I Botten" signerad av Eddie så lärde dom sig av någon som blivit influerad av Eddie.

Det handlar dessutom om väldigt lojala fans, som hållde fast vid sin idol oavsett vad han hittade på. För när det handlar om en rockstjärna som fått smeknamnet "Eleganten från Vidderna" är det inte alltid själva musiken som ger de största rubrikerna.

Visst har Eddie fått ta emot kritik för sitt leverne av fisförnäma kulturskribenter - i de fall dessa journalister över huvud taget befattat sig med simpla rockare som Eddie Meduza. MEN då bortser de från, att även den svarta sidan av hans liv haft - och har - stor betydelse för den musikaliska sidan. Faktum är att rockmusiken i dag förmodligen hade sett annorlunda ut om inte Meduza hade blivit den han blev. Tyvärr satte hans vilda leverne en del spår i hans hälsa alledes för tidigt.

Eddie Meduza bröt mot alla jävla regler som fanns, Meduza spelade så hel galen å brutal Rock'n'Roll så
ingen kommer i närheten av det. Han fick ta sina smällar men han stod på för sin musik! Han stod på fast att det kostade honom bra mycket. Det kan man kalla en Rockabilly rebel från topp till tå...

Självklart är Eddie Meduza störst vad än folk säger!! Finns INGA argument som talar för annat!! Visst.. Jerry Williams sålde fler skivor, men var det R&R?? Nix.. dom allra flesta var smörig pop som släpptes för att locka till sig penningstinna brudar. En massa töntiga tv-framträdanden (borsätt från någon enstaka låt) hade ett dugg med R&R att gjöra.. När Williams gjorde "Someday" gjorde Meduza "Rocky Rocky"!!!! Vilken låt har mäst krut..?? I 1982 var Eddie större än Williams & Carola tillsammans om det inte vore för tjafset med brännvin bla.bla.. snukslåtar, rasism etc.. hade han varit större än planeten nuImage. Att Williams fans håller på o tjafsar om det där brännvins drickandet visar hur korkade dom är.. Hur var Williams på Turne å på fritiden? (hm.. var det rätt stavat.?)Eddie var åtminstone man nog stå för sina åsikter.. LONG LIVE THE SWEDISH KING OF ROCK'N'ROLL

Lyssnar just nu på "Andra Kan, Dom" som handlar om att vissa kan göra vad som helst och bli respekterade för det medan andra likasinnade blir kallade levande skämt. En bättre textskrivare kommer ALDRIG att finns

Det började 1983 när kvällspressen fick för sig att Eddie Meduza var en olämplig trendbildare. Samma år så började skämtet för mig ett RUTTET år på många sätt o vis.. Har (som ni säkert vet) fotografiskt minne och kommer i håg min egen födsel.. den var INTE rolig!! Det var blött, trångt o mörkt.. Det förste jag såg o hörde var en ful jävul (farsan..) som sade: F# F##N!!! Vad I %&¤"##%% är dettaImage?! Läkaren..: Jag "tror" det är ett barn... farsan: vad får dig att tro det? läkaren: "det" kom ur en kvinnas va#ina.. NORJALAINEN: Hello, you good old rockers!! I'm the Meduza's spiritual son!! Who are you ugly motherhumpers?? Give me a bottle of old Jack Daniels and a Meduza record and get out of here!!!

JUST DET...
Last edited by rockabillyhoodlums on 22 Jun 2006, 10:25, edited 1 time in total.
rockabillyhoodlums
Periodare

Post by rockabillyhoodlums »

Ja det kan man verkligen säga för det är bra många som bara skulle ge fan i allt å supa. Specielt med den uppväxten. Men nu är vi inte Eddie, Jo jag vet att Eddie skrev bra många fina låtar men grr du vet ochså att en artist blir stor för låtarna med drag i... Ballader är sköna att lyssna på men låtarna med drag i gör en artist stor. I morrn ska vi spela Midsommarnatt (Dårarnas Midsommarafton)

Jag skulle vilja ha sett när Eddie ställde sig i folkparken å vrålade original versen av Punkjävlar (Jo den stavades så) "Well kom inte hit och snacka punk med mig, ungjävlar. Kom inte hit och snacka punk med mig, ungjävlar
För då ska jag piska upp tills er tills ni dör! hahaha
Det är skönt att se en punkare som dör, höhöhö"

Eddie var dubbelbokad en gång och gjorde 2 spelningar samma kväll, c:a 300 pers blev besvikna på första stället efter ett väldigt kort set och bandet jag känner skulle upp efteråt... Det flög ölburkar upp på scen och j*vla rockabillies skrek Eddie-anhängarna... Det var var 300 när dom började och 50 pers kvar då dom slutade och drivor med ölburkar på scen...
Last edited by rockabillyhoodlums on 22 Jun 2006, 13:12, edited 1 time in total.
Långis

Post by Långis »

Nej alkoholism är inget man väljer. De flesta vill sluta och eddie försökte också medn lyckades inte pga suget efter mer sprrit.
Eddie var ett original utan like och en sann människovän och som sagt, hans uppväxt var inte lätt, men en stort bidragande orsak till att han blev den han blev. Och utan en misshandlande farsa och mobbing i skolan... vilken eddie hade vi sett då?
Syniskt att se det på det sättet, kanske, men det är nog sanningen...
Post Reply